Group 1555zxzxz

Cztery twarze gotyckiego horroru, czyli analiza postaci w „Draculi: Klątwie Wampira”

Gra paragrafowa “Dracula: Klątwa Wampira” Jonathana Greena jest obszernym gamebookiem z gatunku gotyckiego horroru, inspirowanym twórczością Brama Stokera. W tym samym czasie przeplatają się w nim losy czterech postaci, a fabuła wybranej historii zależnie od naszej decyzji może w pewnym momencie przenieść się do perspektywy kolejnego z bohaterów lub bohaterek. Warto jednak wiedzieć, że każda z postaci prezentuje odmienny światopogląd i choć w przypadku Łowców Wampirów cele mogą być podobne, tak ich doświadczenia oraz podejście będą odmienne. 

 

Jonathan Harker 

 Pan Jonathan Harker, będąc pierwszym z bohaterów do wyboru, jest przykładem ambitnego człowieka interesu. Charakterystycznym punktem jego osobowości jest odwaga, a wręcz dość zaskakująca brawura, jak na ustatkowanego Anglika o dżentelmeńskiej – choć nieraz poddawanej próbie – postawie. Jako początkujący prawnik poważnie podchodzący do pracy w kancelarii Hawkins, Oldman & Lee, wyrusza w daleką podróż, aby bezpośrednio spotkać się ze swoim klientem. Sama wyprawa oraz niebezpieczne zdarzenia, których doświadcza, wywracają do góry nogami jego poukładany świat.  

 Te kontrastujące ze sobą aspekty sprawiają, że Jonathan Harker to klasyczny przykład Protagonisty, z którego cechami łatwo można się utożsamić. Fabuła widziana oczami Harkera będzie opowieścią drogi, a interakcje z ludźmi napotykanymi podczas niej mogą okazać się bardziej istotne, niż początkowo może zdawać się dumnemu prawnikowi z Exeteru w hrabstwie Devon. 

 

Mina Murray 

Panna Mina Murray, a wkrótce Mina Harker jest narzeczoną Jonathana i drugą postacią, którą możemy wybrać podczas gry. Niesamowicie oddana swemu przyszłemu mężowi, trzeźwo podchodząca do życia Mina pracuje jako sekretarka w kancelarii prawniczej. Choć społeczne oczekiwania wobec kobiet w XIX wieku narzucają jej określoną rolę, prezentuje sobą godną pozazdroszczenia siłę ducha, a także chęć rozwoju. Sama Mina jest osobą empatyczną i opiekuńczą, gotową na poświęcenia w imię ochrony najbliższych osób. Mimo wizji stabilizacji u boku Jonathana kobieta zdaje się jednak być niespokojna, niepewna swojego miejsca. Z szarej myszki przygasającej przy megalomanii swej zamożnej przyjaciółki, panny Lucy Westenry, przeistacza się w kobietę zdecydowaną, odważnie stającą naprzeciw zagrożeniu.  

 Opowieść Miny będzie zawierać humorystyczne wątki przerysowanego dramatyzmu przyjaciółki, lecz również wyczuwalną aurę gotyckiego horroru, przejawiającą się w opisach krajobrazu, społeczności i powiązanych z nią niepokojących zjawisk.  

 

John Seward 

Doktor John Seward, samodzielnie zarządzający szpitalem psychiatrycznym Carfax, jest trzecią z postaci, której losami możemy pokierować. W jego wątku pojawia się wspomniana wyżej Lucy Westenra, choć ich relacja ukazuje głównie słabości – o ironio, jak na specjalistę od ludzkiego umysłu, interakcje z kobietami nie należą do mocnej strony Sewarda. Od problemów natury osobistej ucieka poprzez pracoholizm, a wręcz fascynację tym, jak działa psychika jego pacjentów. Jako człowiek nauki, do wszelkich zjawisk nadprzyrodzonych podchodzi z rezerwą, szukając logicznego uzasadnienia swych niecodziennych doświadczeń.  

 Kluczowym motywem w interaktywnej rozgrywce po stronie Sewarda jest analiza makabrycznych zachowań pacjentów, łączących się z rytualnych mistycyzmem. To właśnie ona otwiera przed Sewardem drzwi do tajemnicy o wiele mroczniejszej, niż mógłby kiedykolwiek przypuszczać. 

 

Hrabia Dracula 

A co z głównym Antagonistą “Draculi: Klątwy Wampira”? Jak właściwie doszło do tego, że urodzony w XV wieku Vlad Tepes III oszukał samą śmierć, stając się nieumarłym? Okazuje się, że możemy poznać również i jego historię, gdyż tytułowy Dracula stanowi czwartą postać w grze paragrafowej od Jonathana Greena. Unikalna perspektywa Hrabiego rozpoczyna się od decyzji trudnych moralnie, związanych z jego rolą w księstwie Wołoszczyzny oraz niosących ze sobą konsekwencje nie do uniknięcia.  

Palownik jest z pewnością ciekawym, niecodziennym wyborem, w którym motyw historyczno-militarny zostaje wzbogacony o okultyzm prowadzący do narodzin legendy, którą znamy dzisiaj. 

 Gra książkowa “Dracula: Klątwa Wampira” buduje napięcie poprzez eskalację atmosfery niepokoju i tajemniczości. Elementy takie jak krajobraz, zjawiska paranormalne, nawiedzone miejsca, nieuchwytne postacie poboczne czy dramatyczne relacje są zestawem cech odpowiadających horrorowi gotyckiemu.  

 Wykorzystując klasyczne motywy, paragrafówka oddaje hołd twórczości Brama Stokera, czerpiąc z niej znaczną dawkę inspiracji, co z kolei przekłada się na klimat gry. Wszystkie te elementy zawarte są w perspektywach powyższych postaci mimo ich odmiennych stanowisk, ról, charakterów oraz płci, tworząc jedną, wielowątkową historię o najbardziej pierwotnej z emocji – strachu.  

 

Zobacz inne wpisy

Po drugiej stronie gry

Gry karciane – najlepsze na wycieczkę!

Wakacje na całego, więc to idealny czas na wycieczki. Poza standardowymi punktami programu, odwiedzaniem nowych miejsc czy spacerami, warto na chwilę się zatrzymać  i zresetować głowę.

Po drugiej stronie gry

Nie miałem jeszcze w rękach gry książkowej, w której miałbym do czynienia z zabiegiem polegającym na używaniu * w przypadku końcówek rodzajowych. Nie spotkasz w